Střední zahradnická škola Rajhrad

, příspěvková organizace

Tvoříme krásu...

fotogalerie
svátek má: Drahoslav

Kurz vázání a aranžování květin – Florista (profesní kvalifikace)

Kurz vázání a aranžování květin – Florista (profesní kvalifikace)

Zahájení kurzu Vázání a aranžování květin (Florista) – 23.února 2018 . Podrobnější informace najd...více

Itálie - Moderní trendy v zahradnictví a v ekologii

Itálie - Moderní trendy v zahradnictví a v ekologii

Koncem listopadu a začátkem prosince se uskutečnila třítýdenní stáž žáků naší školy v I...více

Řez ovocných dřevin

Řez ovocných dřevin

Střední zahradnická škola Rajhrad, p.o. Masarykova 198, Rajhrad 664 61 Vás zve na kurz Řez o...více

Brněnská růže 2017

Brněnská růže 2017

Naši žáci se zúčastnili jako každý rok soutěže „Brněnská růže 2017“. Absolutním vítězem mezi jun...více

Vítězství v krajském kole Ekologické olympiády 2017

Vítězství v krajském kole Ekologické olympiády 2017

Soutěžní tým naší školy ve složení Michaela Holzmannová (4.E), Anna Veselá a Aleš Réman (oba 3.E) ...více

Rostlinolékařská profese - obor budoucnosti

Rostlinolékařská profese - obor budoucnosti

Naši žáci úspěšní v soutěži „Rostlinolékařská profese - obor budoucnosti“! Druhé a třetí místo! ...více

Nová školní prodejna nabízí

Nová školní prodejna nabízí

Nová školní prodejna nabízí od 01.09.2016 prodej rostlin a dalšího zahradnického sortimentu. Je...více

Roville-aux Chenes 2006 (Francie)

Ve dnech 30.8.-3.9. 2006 se žáci SOŠ zahradnické a Sou Rajhrad zúčastnili 3. ročníku mezinárodní soutěže mladých zahradníků tentokrát ve francouzském Roville-aux - Chenes. Soutěže se zúčastnilo celkem 18 tříčlenných týmů z 12 států Evropy - Francie, Belgie, Německo, Lucembursko, Nizozemí, Švýcarsko, Rakousko, Itálie, Estonsko, Maďarsko, Polsko a Česká republika. Za Českou republiku tvořili jeden tým žáci z pracoviště Rajhrad a jeden tým z pracoviště Brno - Bohunice.
Soutěžilo se celkem v 9 zahradnických disciplínách a to vždy současně 2-3 týmy na jednom stanovišti. První soutěž byla společná pro všechny - poznávačka. Soutěžící byli ve velkém sále a přes dataprojektor jim byly promítány detaily rostlin - např. jen pestík a tyčinky vánoční hvězdy nebo detail plodu konvalinky. Žáci pracovali vždy v teamu, tedy mohly vzájemně konzultovat své názory. Na určení latinského názvu jedné rostliny byl k dispozici čas 20 vteřin. Ukázek je celkem 15. Pak své odpovědi odevzdali a následovala další úroveň - o něco jednodušší. Rostliny se opakovaly, např. u konvalinky přibyl k původnímu obrázku plodu i detailní pohled do květu. V další úrovni pak byl zobrazen ještě list a tak dále.

Pak se již týmy rozřadily do určených skupin, ve kterých absolvovaly další disciplíny – v různém pořadí. Byla to např. práce s bagrem, kdy úkolem bylo vyhloubit „příkop“ 7m dlouhý, 50cm hluboký na šířku lžíce. Tohle byl většinou problém pro zúčastněné z bývalého „východního bloku„, kde tyto práce a terénní úpravy nepatří pod zahradnictví, nýbrž do stavebnictví. Podobná situace nastala u úkolu, kdy studenti podle návrhu měli realizovat zahradní úpravu včetně několika schodů a dlažby. Součástí bylo samozřejmě i založení trávníku a výsadba rostlin. Jiným úkolem byla topografie, jejímž cílem bylo vyměřování na svahu.

Velmi zajímavá byla disciplína poznávání různými smysly - zrak byl samozřejmostí, ale poznat např. Buxus jen podle vůně už tak jednoduché nebylo. Sluchem se poznávaly plody v látkovém pytlíku, podobně se poznávalo hmatem. Chuť žáci využívaly při rozpoznávání původu jamů.

Zahradnické techniky byly zastoupeny očkováním růží - na podnož očkovali chloubu školy, jejich vlastní růži „Rose von Roville“. V části nazvané technika bylo úkolem 2 soutěžících sestavit podle plánu závlahový systém v co nejrychlejším čase. Limit byl 15 min. Třetí člen týmu mezitím prováděl výsev do truhlíku. Biologie se týkala především znalosti fotosyntézy, agronomie pak přiřazování nejvhodnějšího substrátu a kultivačních nádob ke kulturním rostlinám. Další problém nastal u ochrany - určení škůdců a přiřazení vhodné biologické ochrany ve francouzštině, angličtině, němčině nebo latině. Nakonec byl povolen i mateřský jazyk, pokud jsme pomocí atlasů nebo jiné odborné literatury mohli dokázat správnost odpovědi.

Poslední disciplinou byla floristika. Úkolem bylo vytvořit dekoraci na stůl ze zadaného materiálu do plechové nádoby ve tvaru košíku za 30 minut.
Floristiku Brňáci zvládli na jedničku. Tuto disciplínu vyhráli. Družstvo z Rajhradu obsadilo v této disciplíně 2.místo.

Kromě odborných zahradnických disciplín na všechny čekalo sportovní odpoledne, nebo kulturní zážitek ve formě jazzového večera v Epinal. V Epinal proběhlo i společné sázení stromu - Notofagus antarctica. Samozřejmostí byla i prohlídka města. Při sportovním odpoledni v Epinal měly teamy mezinárodní složení. V Nancy jsme pak navštívili botanickou zahradu a prohlédli si centrum města, jehož náměstí je součástí kulturního dědictví UNESCO.

Vyhodnocení:

Vítězi celého klání se stali Švýcaři. Jejich dva týmy obsadili první i druhé místo (157 a 153 bodů). Bronz získalo družstvo z Itálie (149 bodů). Po Rakousku na čtvrtém místě (141 bodů) se umístilo družstvo z Brna (140 bodů). Druhý tým z naší školy - studenti z Rajhradu obsadili 12. místo (125 bodů).

Roville-aux Chenes 2006 (Francie)
Roville-aux Chenes 2006 (Francie)
Roville-aux Chenes 2006 (Francie)
Roville-aux Chenes 2006 (Francie)
Roville-aux Chenes 2006 (Francie)
Roville-aux Chenes 2006 (Francie)
Roville-aux Chenes 2006 (Francie)
Roville-aux Chenes 2006 (Francie)

ŠKOLNÍ METEOROLOGICKÁ STANICE Facebook školy jihomoravsky-kraj univ3 České ručičky benefit7

Copyright © 2018 Střední zahradnická škola Rajhrad